Veelgestelde vragen

Bestelinformatie

  1. Bestellen

    Een product bestellen is heel eenvoudig. Maak om te bestellen eerst een account aan.

    • Ga naar het product van uw keuze
    • Klik op de groene knop ‘In winkelwagen'
    • Klik op 'Verder winkelen' (linksonder) om het assortiment verder te bekijken
      of klik op 'Bestelling afronden' om te betalen (rechtsboven)
    • Vul in uw gegevens in, kies uw betaalmethode en rondt de bestelling na controle af
  2. Problemen bij bestellen

    Ondervindt u problemen tijdens de bestelling, bijvoorbeeld met de winkelwagen of u heeft binnen een uur nog geen orderbevestiging ontvangen, neem dan contact op met onze klantenservice via:

    Telefoon: 0800 - 723 62 74 (gratis)
    Email: info@uitvaartwinkel.nl

    Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 17.00 uur.

  3. Bestelling annuleren

    Uw bestelling annuleren is mogelijk als uw bestelling nog niet klaargemaakt of onderweg is. Neem voor het annuleren contact met ons op via telefoon: 0800 - 723 62 74 (gratis) en email: info@uitvaartwinkel.nl. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 17.00 uur.  Is de bestelling al naar u onderweg of wordt deze gereed gemaakt voor verzending, dan is annuleren niet meer mogelijk.

Levering en verzending

  1. Bezorging
    PostNL bezorgt onze pakketten bij u thuis. Bent u niet thuis, dan probeert de postcode het pakket bij uw buren te bezorgen. Lukt dit niet, dan laat de postbode een kennisgeving achter waarop een 'Niet thuis code' staat. Met deze code kunt u op de website www.postnl.nl/ontvangen zelf een afspraak maken voor de volgende afleverpoging. Wij versturen alle artikelen waar as of een haarlok in verwerkt is aangetekend.
  2. Levertijd

    De levertijd verschilt per product. Meestal staat dit vermeld op de productpagina. Wilt u de exacte levertijd van een product weten, neem dan contact met ons op via telefoon: 0800 - 723 62 74 (gratis) of email: info@uitvaartwinkel.nl Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 17.00 uur.

  3. Verzendkosten
    Binnen Nederland ontvangt u uw urn, assieraad of gedenkartikel betaalt u geen verzendkosten en wordt uw bestelling gratis geleverd. Voor verzending naar het buitenland berekenen wij wel verzendkosten. Deze verschillen per land.
  4. Bestelling volgen
    U ontvangt van ons een Track & Trace code, nadat wij uw bestelling hebben overdragen aan PostNL. Met deze code volgt u de status van uw bestelling.
  5. Bezorgen op een ander adres
    Wilt u uw bestelling op een ander adres laten bezorgen dan uw eigen adres, vink dan het hokje voor ‘Verzend naar dit adres’ uit tijdens het afrekenen.
  6. Vingerafdruk opsturen

    Voor het maken van een vingerafdruksieraad hebben wij een vingerafdruk nodig. U kunt de afdruk digitaal of per post naar ons toesturen. Noteer altijd het ordernummer in uw mail of achterop de foto. Onze edelsmid beoordeelt vervolgens of uw foto geschikt is voor het vingerafdruksieraad. Plaats eerst de bestelling en daarna ontvangt u een e-mail van ons met meer informatie over hoe de vingerafdruk precies opstuurt.

Betaling

  1. Betaalmethodes

    Betalen bij Uitvaartwinkel.nl is mogelijk via:

    • Creditcard (Visa en MasterCard) 
    • Via iDeal
    • Via AfterPay (betaling na ontvangst)

    Creditcard

    U voert uw creditcardgegevens via onze beveiligde SSL procedure veilig in. Samen met uw creditcardorganisatie zorgen wij voor een correcte afhandeling. Wij accepteren Euro/Mastercard en Visa. Om uw creditcardgegevens te beschermen, versturen wij uw gegevens gecodeerd via SSL-servers. Hierdoor zijn wij beveiligd tegen toegang van derden.

    iDeal

    Bij deze betaalmethode handelt u direct de betaling met uw eigen bank af. U rekent af via uw vertrouwde internetbetaalomgeving, op basis van specifieke beveiligingsmethodes van uw eigen bank. Voor deze betaalmethode is een positief saldo op uw bankrekening vereist.

    Afterpay

    Met AfterPay betaalt u veilig achteraf, door middel van een acceptgiro/eenmalige machtiging. Wilt u uw product retourneren, dan doet u dat via de post met de bijbehorende retourbon.

    Gegevenscheck
    Bij achteraf betalen vult u een aantal persoonlijke gegevens in te vullen. Aan de hand van deze gegevens voert AfterPay een gegevenscontrole uit op basis van haar privacystatement.

    Betalingsinstructie
    U ontvangt van Afterpay een email met daarin de details van uw bestelling en de instructies voor de verschillende betaalmogelijkheden van Afterpay. Voor het gebruik van deze betalingsmethode brengen wij geen kosten in rekening. Het volledige betalingsproces wordt uitgevoerd door AfterPay. Voor overige vragen over deze betaalmethode verzoeken we u contact op te nemen met AfterPay of bekijk de voorwaarden.

    Maximale besteding
    Als u niet eerder een betaling heeft gedaan via Afterpay, dan kunt u bestellingen tot een maximum van € 500,- betalen. U kunt tot € 1.500,- bestellen als u al eerder een betaling heeft gedaan via Afterpay.

    Afleverbewijs
    Bij een bestelling van € 500,- of meer is een getekend afleverbewijs van de bestelling verplicht.

Retourneren

  1. Retourneren

    U heeft het recht om binnen veertien dagen, zonder opgave van reden, een artikel retour te sturen (herroepingsrecht). Binnen deze termijn mag u het artikel bekijken en beoordelen zoals u ook in een winkel doet, tenzij anders vermeld.

    Wilt u producten retourneren, neem dan contact op met onze klantenservice via telefoon: 0800 - 723 62 74 (gratis) of email: info@uitvaartwinkel.nl Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 17.00 uur. Onze klantenservice legt u de retourprocedure uit en verschaft u het retouradres.

  2. Terugbetaling

    Heeft u uw product met iDeal betaald, dan storten wij het betaalde bedrag zo snel mogelijk terug op uw rekening. Dit is binnen vijf dagen na verwerking van het retour en uiterlijk veertien dagen na retourmelding.

  3. Beschadigd artikel retourneren

    Blijkt een product, ondanks onze zorgvuldige kwaliteitscontroles en hoogwaardige kwaliteitseisen, tijdens het gebruik toch reden te geven tot retour (product- of fabricagefouten), stuur dit dan aan ons terug. De verzendkosten voor het retourneren komen voor uw eigen rekening. 

    Neem voor informatie over de retourprocedure contact op met de klantenservice via telefoon: 0800 - 723 62 74 (gratis) en email: info@uitvaartwinkel.nl Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 17.00 uur. Onze klantenservice legt u de retourprocedure uit en verschaft u het retouradres.

  4. Ruilen
    Wilt u toch een ander product, maat of kleur bestellen, dan kunt u dat doen door de verkeerde artikelen te retourneren en de juiste te bestellen.

Assieraden

  1. Assieraden vullen

    Of u een assieraad zelf kunt vullen verschilt per sieraad. Sommige sieraden, zoals een aantal asbedels, zijn afsluitbaar met een schroefje. Deze assieraden vult u zelf, eventueel met behulp van ons vulsetje. We helpen u graag nog verder op weg met een instructie en tips in onze video over het vullen van een assieraad.

    Wij hebben ook assieraden in ons assortiment die alleen de edelsmid kan vullen, zoals de assieraden met een harsafwerking of met een gesoldeerde sluiting. Per product is vermeld of u het sieraad zelf kunt vullen. Als wij het sieraad voor u vullen, stuurt u wat as naar ons op.

  2. As of haar opsturen

    Voor het vullen van een assieraad vult u een kleine hoeveelheid as of haar aangetekend naar ons op. De instructies hiervoor ontvangt u via e-mail na aankoop van een assieraad. U ontvangt deze instructies op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur. Uiteraard gaan wij uiterst respectvol om met de as of het haar dat u naar ons opstuurt.

     

  3. Ringmaat of maat asarmband berekenen

    Hoe kan ik eenvoudig mijn ringmaat berekenen?
    U heeft een stijlvolle asring gevonden in onze webshop, en u wilt de asring graag kopen. Maar u weet niet wat uw ringmaat is? Hieronder vindt u een aantal eenvoudige manieren om een ringmaat te bepalen.

    Methode 1: Diameter meten met een ring  
    De meest eenvoudige manier om een ringmaat te bepalen is aan de hand van een ring die u goed past. Neem de passende ring en leg deze met het midden op de maateenheden van een liniaal. Leg de binnenzijde van de ring op 0 cm en lees aan de andere binnenzijde het aantal millimeters af. Dit is de binnen diameter ringmaat. U kunt in de onderstaande ringmatentabel opzoeken welke omtrek ringmaat daar bij hoort.

    Methode 2: Omtrek meten zonder ring
    Als een passende ring niet voorhanden is, dan kun je de diameter van de ring het beste inschatten door gebruik te maken van een lintje of touwtje. Draai het lintje of touwtje losjes om de vinger waar de ring aan gedragen gaat worden en knip het af daar waar het lintje bij elkaar komt. Meet het stukje dat overblijft op met een liniaal in millimeters. De lengte van het lintje is de omtrek van je vinger en dus de omtrek ringmaat die je nodig hebt. Je kunt in de tabel hierboven eenvoudig de diameter ringmaat opzoeken.

    Ringmaten tabel
    U vindt hieronder een maattabel om de ringmaat op te kunnen zoeken. Links staat een lijst met diameters in millimeter. Als u de diameter weet, dan kunt u de bijbehorende omtrek maat rechts daarvan opzoeken. In het midden vindt u de omtrek maat in millimeters. Als u de omtrek maat van de vinger weet, dan kunt u de diameter maat links daarvan opzoeken.

    Heeft u de ringmaat kunnen bepalen, bekijk dan onze prachtige collectie asringen, waaronder de ringen met vingerafdruk.

    Tips bij het opmeten van de ringmaat

    • - Een brede ring voelt strakker aan om de vinger. 
      Neem bij een brede ring een halve tot een hele maat groter.
    • - Staat uw ringmaat niet standaard in de tabel? 
      Kies dan de dichtstbijzijnde grotere maat. 
      Is uw ringmaat bijvoorbeeld 17,8? Kies dan 18.
    • - Komt uw ringmaat tussen uit tussen twee maten? 
      Kies dan de grootste maat.
    • - Niet alle merken hebben halve maten in hun collectie. 
      Kies in dit geval voor een halve maat groter.
    • - Uw vingergrootte kan wat variëren in de loop van de dag. 
      Aan het eind van de dag zijn uw vingers vaak warmer. Meet uw ringmaat daarom enkele keren. Zo voorkomt u een verkeerde lezing.
    • - Let vooral op als u een stalen ring bestelt. Een stalen ring kan niet groter of kleiner worden gemaakt door een juwelier.

Urnen

  1. Urn uitkiezen

    Wanneer u een urn uitkiest, is het natuurlijk belangrijk om een urn te kiezen die u mooi vindt en bij de nagedachte van uw overleden dierbare past. Daarnaast is het goed om rekening te houden met de inhoud: past alle as van uw overleden dierbare in de urn? En als u de urn buiten wilt plaatsen, is de urn hier geschikt voor? De inhoud en geschiktheid voor buitenplaatsing staan meestal vermeld bij het product van uw keuze. 

    Heeft u nog meer vragen over het product van uw keuze, dan helpen wij u graag. Neem contact op met de klantenservice via telefoon: 0800 - 723 62 74 (gratis) of via email: info@uitvaartwinkel.nl.

  2. Inhoud urn

    Om de grootte van de urn te bepalen, is het belangrijk om te weten hoeveel as er vrijkomt na de crematie. De inhoudsverdeling is als volgt: 

    Lichaamsgewicht persoon Inhoud urn
    1 kilo 0,15 liter
    1 - 12 kilo 0,5 liter
    13 - 26 kilo 1 liter
    26 - 36 kilo 1,5 liter
    37 - 50 kilo 2 liter
    51 - 75 kilo 3 liter
    75 + kilo 3 à 4 liter
  3. Urn vullen

    Een urn vult u zelf met as. Dit is vrij eenvoudig. We helpen u graag op weg met een instructie en tips in onze video over het vullen van een urn.

    Het is in veel crematoria ook mogelijk om u te laten helpen bij het vullen of om de urn door een uitvaartverzorger te laten vullen. Hiervoor neemt u zelf contact op met het uitvaartcentrum bij u in de buurt.

  4. Biologisch afbreekbare urnen

    Hield uw geliefde van het buitenleven en de natuur, dan passen biologisch afbreekbare urnen perfect bij de nagedachte aan uw overleden dierbare. Met deze urnen gaat de overledene echt terug naar de natuur. Daarnaast bieden biologische urnen de mogelijkheid om een gedenkplek in de natuur te creëren, wanneer iemand gecremeerd in plaats van begraven is. Een biologische urn begraaft u in de natuur, of laat u los in de zee of ander water.

    Een biologische urn in zee loslaten

    Anders dan bij het as uitstrooien in de zee, waar de as snel vervliegt, brokkelt een biologische urn langzaam af in het water, waardoor het as geleidelijk zijn weg kan vinden. Hierna breekt de urn na enkele uren op natuurlijke wijze af.
    Voorbeelden: Biologisch afbreekbare duo-urn en de Nu eco-urn.

    Een biologische urn begraven

    Om uw overleden dierbare te herdenken kan het prettig zijn om naar een plek toe te gaan. Een biologisch afbreekbare urn begraaft u in de aarde, waardoor u een gedenkplek creëert, net als bij een graf. Binnen enkele maanden nadat u de urn heeft begraven, vergaat de urn, afhankelijk van de weersomstandigheden en de omstandigheden in de grond. Uw overleden dierbare wordt dan één met de natuur.
    Voorbeelden: Biologisch afbreekbare urn met bloesemmotief en biologisch afbreekbare bio urn.

    Een biologische urn met boompje of plant

    Voor nabestaanden is het mogelijk om in of op sommige biologische urnen een stek of plantje te plaatsen dat uitgroeit tot een herinneringsboom of -plant, waarbij de as van het lichaam dienst doet als natuurlijke compost voor nieuw leven. Een troostrijk en duurzaam voorbeeld van de circle-of-life-gedachte.
    Voorbeelden: Samsara bio-urn en de NaturalUrn.

    Bekijk al onze biologisch afbreekbare urnen om een urn e vinden die bij u en uw overleden dierbare past.

Mijn account

  1. Account aanmaken

    Om te bestellen heeft u een account nodig. In vier stappen maakt u een account aan:

    • Klik op de knop ‘Mijn account’ rechts boven op de pagina
    • Klik op de knop ‘Account aanmaken’
    • Vul uw contactgegevens en een (zelf te verzinnen) wachtwoord in
    • Klik op op de knop ‘Verstuur’

      Uw account is nu aangemaakt
  2. Wachtwoord vergeten
    • Ga naar ‘Mijn account’ bovenaan de pagina en klik op ‘Uw wachtwoord vergeten?’.
    • Vul hier uw mailadres in.
    • Binnen enkele minuten ontvangt u een e-mail met daarin een persoonlijke link.
      Klik op deze link om een nieuw wachtwoord op te geven.
  3. Gegevens wijzigen

    Als u inlogt in uw persoonlijk account, kunt u zelf uw persoonlijke gegevens wijzigen (waaronder e-mailadres en wachtwoord) en kunt u hier het factuur- en afleveradres wijzigen. Ook kunt u hier uw ‘wensenlijst’ aanmaken, uw bestellingen bekijken en uw ‘favorieten’ beheren.

Asbestemming

  1. Mogelijkheden voor as

    Er is veel mogelijk als het gaat om het bewaren van de as van uw overleden dierbare. U kunt de as in huis of in de tuin bewaren in een urn, uitstrooien in eigen tuin of op een dierbare plek in de natuur of de zee. Ook kunt u uw dierbare dichtbij u dragen met een mooi assieraad. Zijn er meerdere mensen die graag wat as willen bewaren, dan kunt u de as verdelen en in meerdere urnen bewaren.

  2. As uitstrooien
    Voor het uitstrooien van as moet er toestemming zijn van de eigenaar van de grond. In de eigen tuin is dit geen probleem. Wilt u de as uitstrooien in een bos of een meer? Dan moet u toestemming hebben van Staatsbosbeheer of Rijkswaterstaat.
  3. Eigenaar as

    Degene die de opdracht voor de uitvaart heeft gegeven, is de eigenaar van de as. Stel dat een moeder het regelen van de uitvaart van haar partner overlaat aan haar zoon, dan is de zoon de rechthebbende van de as. Hij kan zijn moeder wel machtigen om de as op te halen.

  4. Vrijgeven as
    Ja, u mag de as thuis neerzetten. Of in eigen tuin begraven of bijzetten. Als u de as wilt begraven, dan moet de asbus of ashoes wel gesloten blijven. In de asbus of ashoes zitten namelijk de gegevens van het crematorium. Komt een nieuwe bewoner de urn tegen? Dan kan hij deze terugbrengen naar het crematorium.
  5. Vraag, klacht of opmerking

    Heeft u een vraag, klacht of opmerking? Wij helpen u graag. Neem contact op met onze klantenservice via de chat rechtsonderin uw scherm, het contactformulier op de site, via telefoonnummer 0800 – 723 62 74 of via email adres info@uitvaartwinkel.nl. Wij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur. Houd voor een nog snellere verwerking van uw vraag het bestelnummer van uw bestelling bij de hand.

  6. Garantie

    Op alle artikelen die u bij ons koopt zit een wettelijke garantie. Dit betekent dat een artikel bij levering in goede staat moet verkeren en bij normaal gebruik naar behoren moet functioneren. Een artikel is niet goed als het niet compleet is, beschadigd is, het kapot is of het niet goed doet. U moet een artikel in ieder geval een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Uw rechten tijdens de garantieperiode Als een artikel niet naar behoren functioneert binnen de toepasselijke garantietermijn, zoeken we zo snel mogelijk naar een passende oplossing.

    Garantiebewijs

    Bij Uitvaartwinkel.nl is de factuur van uw bestelling tevens het garantiebewijs van uw artikel. Als u aanspraak wilt maken op de garantie, dan vragen wij om een kopie van de factuur. Uw factuur kunt u terugvinden onder Mijn account.

Veilig winkelen met

Veilig betalen met

Zorgvuldig bezorgd door Zorgvuldig bezorgd door PostNL